A DIGI áremelését kifogásoló panaszok miatt vizsgálódik a GVH

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) most indított eljárásában vizsgálja, hogy a DIGI Távközlési és Szolgáltató Kft. (DIGI) az előfizetői által egyértelmű, jól értelmezhető módon kommunikálta-e a 2023. január 1-i díjemelését, illetve a 2023 májusától alkalmazott díjkorrekciójának feltételeit.

A DIGI Távközlési és Szolgáltató Kft. 2023. január 1-től az általános szerződési feltételeinek módosításával bevezette az inflációkövető előfizetői díjemelés lehetőségét, idén májustól pedig jelentős mértékű díjkorrekciót is alkalmazott. A GVH most azt vizsgálja, a kommunikációja alkalmas volt-e az előfizetők megtévesztésére, tehát nem a díjemelés tény vagy annak módja, hanem a kommunikáció jogszerűsége a vizsgálat tárgya.

A Gazdasági Versenyhivatal számos olyan előfizetői észrevételt vagy panaszt kapott, amelyik kifogásolja, hogy a szolgáltató élő hűségszerződésük ellenére, annak ideje alatt is, emelte előfizetői díjait. Ezek alapján a versenyhatóság úgy döntött, kivizsgálja, hogy 2022 novemberétől a cég a fogyasztók felé milyen tájékoztatási gyakorlatot folytatott a díjemelés feltételeivel kapcsolatban. A 2022. novemberi kommunikációt, illetve az arról megjelent híreket vizsgálva valóban nem egyértelmű a kommunikáció értelmezése, még az újságírók között sem. A Portfolió cikke pl. úgy fogalmaz, hogy ” Az árváltozás valamennyi DIGI és az Invitel kábeltelevízió, internet és vezetékes telefon szolgáltatását, valamint a DIGI műholdas szolgáltatásait is érinti. Ez alól kivételt a határozott hűségidős szerződéssel rendelkező ügyfelek jelentik, számukra a DIGI a vállalt hűségidő végéig változatlan áron biztosítja szolgáltatásait”, de a HWSW is hasonlóan értelmezte a vállalat tájékoztatását.

Mindezek alapján a GVH azt vélelmezi, hogy a távközlési cég kereskedelmi kommunikációja a fogyasztókban akár olyan benyomást is kelthetett, hogy a 2022. december 31-ig megkötött hűségszerződések révén az előfizetési díjak a vállalt hűségidőszak alatt nem fognak emelkedni. A GVH most elindított vizsgálata természetesen nem jelenti, hogy a DIGI jogsértést követett el, mivel az eljárása célja éppen ennek feltárása.

A GVH rendszeresen vizsgálja a távközlési cégek előfizetői kommunikációját. Legutóbb a Magyar Telekomot büntette ilyen okból 22 millió Ft-ra, míg a DIGI gigabites internet szolgáltatásának kommunikációja miatt kapott 190 milliós bírságot 2022-ben. A vizsgálatok és büntetések sora mutatja, hogy minden cégnek nagy hangsúlyt kell fektetnie az előfizetői tájékoztatásának előzetes ellenőrzésére, különösen, ha az a szerződéses árra vonatkozik. Nem elég a jogszerűséget és tényszerűséget biztosítani, de javasolt odafigyelni a közérthetőségre is, megelőzve az ilyen vizsgálatokat, mivel nem csak egy esetleges büntetés, de maga a GVH vizsgálat is jelentős adminisztratív terhet jelenthet a vállalkozásoknak.

Facebook
Twitter
LinkedIn