Idén áprilisban is rendkívül érdekes és részletes jelentést adott ki a DataReportal a világ digitalizációs folyamatáról és internethasználatáról DIGITAL 2023 címmel. A teljes jelentés több mint 300 dián keresztül mutatja be, mire használják az emberek az internetet, a közösségi médiát, milyen tevékenységeket végeznek a mobileszközökön és az online platformokon.
A Föld 8 milliárdos népességéhez képest 5,48 milliárd egyéni mobilelőfizető van világszerte, ami azt jelenti, hogy már a népesség kétharmada előfizető. Az internethasználók száma kb. 3%-kal emelkedve megközelítette az 5,2 milliárdot, akiknek a nagy része használja a közösségi médiát is. Hivatalosan 4,8 milliárd aktív felhasználó van, de a párhuzamosságok és botok miatt a tényleges használat ennél kisebb. Ehhez képest Magyarországon az internethasználók aránya 88%-ra nőtt 2023-ra. Itthon a Facebook a legnépszerűbb közösségi média közel 7 millió felhasználóval, és ezt követi az Instagram 2,7 milliós táborával.
Az internethasználat globálisan átlagosan 6 óra 35 perc naponta, amibe az online vásárlástól kezdve a közösségi médián át a streaming szolgáltatások igénybevétele és az üzleti felhasználás egyaránt beletartozik. Ez globálisan a bő kétszerese a tv nézéssel töltött időnek, de a hazai számok ettől eltérnek. Az átlagos magyar felhasználók bő 10%-a internetezik 6 óránál többet, míg a televízió nézésre fordított idő hagyományosan magas, 4 óra 55 perc átlagosan.
Érdekesen alakul az internet kapcsolat sebessége is. A mobilinternet sávszélességét nézve a medián elérte a 40 Mbps-t, amely az öt évvel ezelőtti vezetékes internet sávszélességének felel meg. Természetesen a fejlettebb országokban ez az érték az erőteljes FTTx fejlesztéseknek köszönhetően gyorsan fejlődik, a legfrissebb világszintű átlag is meghaladta a 78Mbps-t, de globálisan nézve a mobilinternet reális alternatívája a vezetékesnek, miközben a kiépítés és hozzáférés egyszerűbb.
Az online kapcsolat tovább formálja a munka világát is. A covid-19 válság után sokan várták, hogy a dolgozók nagy része fokozatosan visszatér a hagyományos munkavégzéshez, de ehhez képest inkább hibrid megoldások alakulnak ki. A dolgozók 88%-a most is rendszeresen használja a videóhívásokat, amely reális választás a személyes értekezletek helyett, de az elektronikus üzenetküldők is népszerűek, bár nem váltják ki a hivatalos e-mailt.