Részletes uniós vizsgálat kezdődhet az európai távközlési cégek fejlesztéseiről és a tartalomszolgáltatók esetleges részvételéről

Az európai távközlési szolgáltatók évek óta néznek szembe azzal a helyzettel, hogy az előfizetőik adatforgalma és az átvitel minősége iránti elvárása rohamosan nő, miközben a tőlük származó bevételek nem emelkednek. Az adatforgalom fajlagos bevétele esik, miközben a mobil és vezetékes infrastruktúra-fejlesztések rendkívül költségesek, így romlik a vállalatok helyzete. Ez végső soron kihat a tulajdonosok beruházási hajlandóságára is, hiszen – szerintük – ki szeretne olyan hálózatot építeni, amiből a haszon egy részét harmadik szereplők fölözik le.

A legnagyobb európai távközlési vállalatok 2022 elején jutottak el oda, hogy esélyük nyílt valamilyen módon bevonni a nagy online tartalomszolgáltatókat, így pl. a Metát, az Alphabetet, vagy éppen a legnagyobb streaming szolgáltatókat az európai infrastruktúra fejlesztések finanszírozásába. Kimutatások szerint ezek a cégek generálják a teljes internetforgalom több, mint felét, ezért az az elképzelés, hogy évente euro tízmilliárdokkal kéne hozzájárulniuk az EU-s vállalatok fejlesztéseinek finanszírozásához.

Nyáron több uniós tagország, így pl. a franciák, az olaszok és a spanyolok, közös nyilatkozatban támogatta az egységes fellépést az EU-ban nem vagy alig adózó, a fejlesztésekhez korábban hozzá nem járuló legnagyobb szereplőkkel szemben az uniós távközlési infrastruktúra fejlesztési és üzemeltetési költségeinek megosztására. Ősszel azonban az EU-s távközlési szakhatóságokat tömörítő BEREC (Body of European Regulators of Electronics Communications) nem támogatta ezt az elképzelést. Véleményük szerint az infrastruktúrát használó globális multik ilyenfajta adóztatása, amit hosszú évek óta erőltetnek a legnagyobb európai távközlési cégek, nem vezetne eredményre, és semmi sem indokolja egy kompenzációs rendszer bevezetését.

Most úgy néz ki, az Európai Bizottság mégis hajlik részletesen is megvizsgálni a helyzetet, és akár már a jövő héten konzultációt indíthat a kérdésről. Várhatóan 12 hetük lesz a nagy távközlési cégeknek és online tartalomszolgáltatóknak képet adni beruházásaikról és fejlesztési terveikről, illetve általában véve az egymáshoz való gazdasági-pénzügyi kapcsolataikról.

Facebook
Twitter
LinkedIn