A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) mozgalmas hetet tudhat maga mögött, ami a fogyasztók érdekeinek védelmét illeti. A három eljárás több olyan drága tanulságot hordoz bármely szolgáltató és kereskedő számára, amelyet érdemes két percben összefoglalni.
December 19-i sajtóközleményében[1] a hatóság az Euronics áruházlánc ellen folyó vizsgálatának eredményéről számolt be, amelyet megtévesztő árkedvezmények miatt folytatott le. A GVH döntése rámutat arra, hogy ha egy kereskedő termékeinek eredetiként megjelölt árait korábban nem alkalmazta huzamosabb ideig, azok nem minősülnek az adott termékek jellemző árainak. Márpedig az akciós árakat a jellemző árakhoz képest kell feltüntetni, különben a megtakarítás ígérete valótlan és megtévesztő. Az áruházlánc együttműködést mutatott, és vállalásokat tett a büntetések mérséklése érdekében.
A Gazdasági Versenyhivatal ugyanezen a héten megszüntette [2]eljárását egy vírusellenes technológiával reklámozott ágynemű kapcsán, mivel annak gyártója igazolni tudta, hogy megfelelő tájékoztatást nyújtott a hirdetésekben. 2021 áprilisában indult eljárás a COVID-19 vírus elleni hatékonysággal népszerűsített ágyneműk gyártóival szemben a fogyasztók megfelelő tájékoztatását vizsgálva a termékekkel kapcsolatos, lényeges információkról. Az eljárás során a termékek gyártója igazolta, hogy a termékcsaládba tartozó termékek vírusellenes hatását nem csökkenti sem a huzathasználat, sem a mosási gyakoriság. A GVH Versenytanácsa így arra a következtetésre jutott, hogy a gyártó nem hallgatott el jelentős információkat a termékek vírusellenes hatásának hirdetésekor, vagyis nem követett el jogsértést.
A vizsgálat egyik fontos tanulsága, hogy előre fel kell mérni a várható hatósági veszélyeket beszerezve minden szükséges igazolást azok kivédésére. Másik tanulság, hogy egy hatósági vizsgálat évekig húzódhat még egy viszonylag egyszerű esetben és pozitív döntés esetén is, aminek adminisztratív terhei, kockázatai terhelik közben a vállalatot. Minimalizálni kell tehát a várható veszélyeket, és szakértő támogatással jobb megelőzni, elkerülni az eljárások elindítását még az egyértelműnek tűnő ügyekben is.
A karácsony előtti harmadik eljárás [3]egy fitnesz-webáruházat üzemeltető szlovák vállalkozással és annak magyarországi leányvállalatával szemben indult, amelyek feltehetően megalapozatlan egészségre vonatkozó állításokkal, gyógyhatás ígéretével, megtévesztő árfeltüntetéssel, továbbá a forgalmazáshoz szükséges bejelentési kötelezettség teljesítése nélkül árusítják egyes termékeiket, de emellett más fogyasztóvédelmi szabályokat is sérthettek. Az európai uniós fogyasztóvédelmi szabályok részletesen szabályozzák a nem engedélyezett, egészségre vonatkozó állításokat, illetve a termékek árának feltüntetésére vonatkozó gyakorlatokat, az akciós árak benyomását keltő összehasonlító árak alkalmazását is, amelyeket minden esetben be kell tartani. Lényeges a termékeket érintő vélemények, tapasztalatok megjelenítésének gyakorlata is, mivel egyértelműen tájékoztatni kell a fogyasztókat arról, hogy az oldalon közzétett fogyasztói értékelések olyanoktól származnak-e, akik ténylegesen használták vagy megvásárolták a terméket.
A GVH döntései, illetve a vizsgált vállalatok eljárás során tanúsított magatartása arra hívja fel a figyelmünket, hogy nagyobb láncok mellett a kisebb kereskedők sem kerülik el a versenyhatóság figyelmét, és jobban megéri előre gondoskodni a kritikus szabályok betartásáról, mint utólag módosítani a már kialakult kereskedelmi gyakorlatot, kész reklámanyagokat, befizetni a büntetést és dönteni a helyzet reparációjáról, ha az egyáltalán lehetséges. Fontos tanulság még az esetleges szankciókkal kapcsolatban, hogy azok jellegét és mértékét jelentősen befolyásolja a GVH konkrét tapasztalata a vizsgált vállalat együttműködésével, benyújtott dokumentumai minőségével kapcsolatban.
[1] https://gvh.hu/sajtoszoba/sajtokozlemenyek/2022-es-sajtokozlemenyek/az-euronics-egyuttmukodessel-mersekelte-megteveszto-akcioinak-kovetkezmenyeit
[2] https://gvh.hu/sajtoszoba/sajtokozlemenyek/2022-es-sajtokozlemenyek/nem-volt-jogserto-a-virusellenes-agynemuk-kommunikacioja
[3] https://gvh.hu/sajtoszoba/sajtokozlemenyek/2022-es-sajtokozlemenyek/jogsertoen-hirdethetik-a-gymbeam.hu-weboldalon-forgalmazott-etrend-kiegeszitoket