A Gazdasági Versenyhivatal 1,5 éves eljárását zárta le sikeresen, amikor a kaliforniai központú Wish piactér működtetőjével jelentős jóvátételi csomagban állapodtak meg. A cégnek ezzel kell kompenzálnia 100-150 ezer megtévesztett magyar ügyfelét. A GVH újabb eljárásának lezárása is mutatja, hogy az érintett cégek számára az együttműködő magatartás, és – lehetőség szerint – a kompenzáció feltételeinek megteremtése segíthet a pénzbüntetések kiváltásában vagy csökkentésében.
A Gazdasági Versenyhivatal 2021 nyarán indított vizsgálatot az amerikai Wish webáruház európai működtetőjével, a holland ContextLogic B.V-vel szemben.
A Wish globális e-kereskedelmi platform – egy online piactér -, egyben a magyar fogyasztók harmadik legkedveltebb külföldi webáruháza. A GVH feltételezte, hogy a cég ár- és kedvezményfeltüntetési gyakorlatának kialakítása és ellenőrzése során nem a tőle elvárható szakmai gondossággal járt el. Kicsit konkrétabban egyes nagyon kedvezményes termékek valójában nem kaphatók annyiért a Wish felületén; más áruknál pedig a kedvezmény azért lehetett jelentős, mert az irreálisan magas eredeti árat soha nem is alkalmazták. A GVH ezen a platformon is kifogásolt fogyasztókat sürgető manipulációs technikát, a Wish esetében a visszaszámlálóval párosuló „azonnali ajánlatok” rendszerét, valamint az ígért termékjellemzők valódiságát, különösen ékszereknél.
A Versenyhivatal vizsgálata igazolta az online piactér gyakorlatának megtévesztő jellegét, ezért – a büntetés elkerülése érdekében – a platform és annak uniós működtetője komplex kompenzációs csomagot vállalt. Az „azonnali ajánlatok” minden 2021-es magyar használója, 100-150 ezer vásárló, 1500 Ft-os jóvátételt (kreditjóváírást) kap. A kompenzáció további elemei egy, a fogyasztói tudatosságot erősítő kampány; az eddigieknél hatékonyabb, független auditálással igazolt ellenőrzés a piactér kereskedőivel szemben; valamint a kifogásolt árengedmény-feltüntetési gyakorlat és „azonnali ajánlatok” megszűntetése.
Természetesen nem szabad elfelejteni, hogy a konkrét pénzbüntetés elkerülése nem jelenti, hogy a világszerte fogyasztói panaszokkal illetett Wish teljesen „megúszta” a vizsgálatot. Az érintett nagyszámú vásárló kompenzációja és annak nagyságrendje megfelel a hazai kereskedőkkel szemben (Alza, Emag) alkalmazott szankcióknak. A további vállalások pedig segítik a cég kereskedelmi gyakorlatának fehéredését, azaz a GVH-val kötött megállapodás előremutatóan szolgálja a vásárlók érdekét. Végső soron pedig ez kell, hogy legyen a célja az ilyen eljárásoknak.