A 4iG 2024-ben is folytatja felvásárlási tevékenységét. Ezúttal a PR Telecom és a Direct One műholdas ügyfélköre kerültek a célkeresztjébe. A két ügylettel tovább koncentrálódik a magyar elektronikus hírközlés világa.
A magyar elektronikus hírközlésben az elmúlt évtizedekben jelentős átalakulások mentek végbe. Az első piacelemzések idején még mintegy 400 kábel TV szolgáltató mellett számos inkumbens vezetékes szolgáltató volt jelen. A legkisebb kábel TV szolgáltatók néhány száz előfizetőt láttak el az országos UPC és Magyar Telekom mellett. A piac szerkezete hosszú ideje hordozza a koncentráció szükségességét, amelyet a technológiai generációváltások tovább éleztek. Hosszú ideig a Magyar Telekom mellett az Invitel olvasztott magába kisebb szolgáltatókat, majd a Vodafone felvásárolta a UPC-t, amivel megvetette a lábát a TV piacon, végül ezt követte a Digi az Invitel lakossági üzletágának nem túl sikeres bekebelezésével.
Az utóbbi évtizedek legnagyobb hatású átalakulásához azonban a 4iG színre lépése és a támogató álló politikai akarat kellett. 2021-től sorra vette át az irányítást az elektronikus hírközlési szolgáltatók felett. 2021-ben az Invitech, 2022-ben a Digi és az Invitel, majd az Antenna Hungária többségi részesedése kerültek terítékre, míg a fő fogás 2023-ra maradt. A Vodafone felvásárlásával egyszerre vásárolta be magát a mobil piacokra, miközben megerősítette pozícióit a vezetékes hírközlési piacokon.
A Magyar Telekom 2023 év elején még úgy tette közzé negyedéves üzleti jelentését, hogy mind a mobil-, mind a vezetékes szegmensekben egyaránt piacvezetőként volt jelen a hazai távközlésben, ugyanakkor a Vodafone Magyarország felvásárlás lezárásával mindez megváltozott. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság jelentésealapján 2023 végére a műsorterjesztési piacon a 4iG csoport együttes részesedése elérte a 44%-t, amivel piacvezetővé lépett elő. A helyhez kötött internet lakossági piacán 41% részesedéssel alig lemaradva piaci második, egyedül az egyre jelentéktelenedő vezetékes hívások terén van lemaradva (a kezdeményezett hívások darabszáma alapján).
A most bejelentett két ügylet a piaci konszolidáció folytatásának lépései.
A 4iG Nyrt. leányvállalata, a DIGI Távközlési és Szolgáltató Kft. 2024. július 26-án írt alá adásvételi szerződésta Direct One mintegy 150 ezer fős magyarországi műholdas ügyfélkörének megvásárlásáról a tulajdonos Canal+ Luxembourg műholdas televíziószolgáltató vállalattal és hazai leányvállalataival, az Eviso Magyarország Kft-vel és a Canal+ Distribution Hungary Kft-vel. Az ügylet nem terjed ki az online előfizetőkre, és a 4iG ígérete szerint a Direct One előfizetők változatlan formában és tartalommal vehetik majd igénybe a műholdas televíziószolgáltatást.
A 4iG Nyrt. július elején jelentette be, hogy az általa irányított Antenna Hungária adásvételi szerződést kötött a mintegy 1,4%-os, 55 ezer előfizetőt kiszolgáló piaci szereplő, a PR-Telecom Zrt. megvásárlásáról. A magyar tulajdonú PR-Telecom saját hálózati infrastruktúrával rendelkezik, televíziós-, internet- és vezetékes hangszolgáltatásai tíz vármegyében, több mint kétszáz településen kínál kábeltelevízió-, internet- és telefonszolgáltatást. A PR-Telecom saját tulajdonú optikai-, illetve optikai-koax vegyes vezetékes infrastruktúrája mintegy 3400 kilométeres, amelyből a gerinchálózat 1000, az optikai FTTH hálózat pedig 670 kilométert tesz ki.
A két piacnövelő ügyletet a Gazdasági Versenyhivatalnak is jóvá kell még hagynia, de valószínűsíthető, hogy ennek nem lesz érdemi akadálya, különösen, hogy az elmúlt félévben összeurópai szinten is a belpiaci konszolidációk szükségessége került a versenypolitika fókuszába.