Adócunami jöhet az online tech cégekre egy olasz adóügyi döntés miatt?

A milánói bíróság most tárgyalja, kell-e forgalmi adót fizetnie a Metának az Olaszországban regisztrált ügyfelei után. Egy elmarasztaló döntés messze túlmutat a Meta esetleges forgalmi adó kötelezettségén.

Az olasz pénzügyőrség még 2022-ben kezdte vizsgálni, hogy adóköteles szolgáltatásnak minősül-e a Facebook online platformján történő regisztráció, azaz ingyenes-e az ingyenes regisztráció. Értékelésük szerint a regisztráció nem ingyenes, mivel az ügyfelek az adataikkal fizetnek, amelyekből a szolgáltatónál profit keletkezik. A regisztráció során tehát a Meta megkapja az engedélyt az adatok felhasználására a hozzáférésért cserébe, azaz szolgáltatáscseréről, visszterhes ügyletről van szó. Márpedig a szolgáltatáscsere forgalmi adóköteles.

A Meta álláspontja, érthető módon, ettől eltér. Amellett, hogy azt hangsúlyozzák, minden adókötelezettségüknek eleget tesznek és együttműködnek a vizsgálat során, a konkrét forgalmi adókötelezettséget viszont nem tartják elfogadhatónak, mivel nincs közvetlen kapcsolat a felhasználók által megadott adatok és a platformhoz való hozzáférés között, és kapcsolat hiányában nem keletkezik adófizetési kötelezettség.

A mostani eljárást a milánói bíróság indította meg az Európai Ügyészség (EPPO) kérésére, amely felkérte az olasz pénzügyőrséget (Guardia di Finanza, GdF) és az olasz adóhivatalt, hogy vizsgálják meg, felhasználói regisztrációk adókötelességének lehetőségét. Az eljárás tétje ebben a konkrét ügyben nem tűnik jelentősnek: a GdF és az olasz adóhatóság pénzügyi modellje szerint a 2015-2021-es adóévekben összesen 870 millió eurót kellene fizetni a Metának, miközben évente 30 milliárd euró feletti a bevétele.

A magyar versenyhivatal, a GVH korábban már vizsgálta ezt a kérdést a fogyasztók megtévesztése szempontjából, és akkor a Kúria mondta ki, hogy a szolgáltatás ingyenes, mivel pénzbeli ellenértéket nem kell fizetni a szolgáltatásért, vagy nem szenved más érdemi hátrányt a fogyasztó, de abban az ügyben a szolgáltatáscsere kérdése nem merült fel, márpedig jelen eljárásban nem maga az ingyenesség, hanem a szolgáltatások közötti közvetlen kapcsolat a fő kérdés.

Egy esetleges elmarasztaló döntés azonban alapjaiban változtatná meg a Meta ingyenes(nek tűnő) regisztrációját, illetve ennek adójogi megítélését. Az Európai Ügyészség ugyanis árgus szemekkel követi az eljárást, és amennyiben az olasz bíróság adókötelesnek ítéli az olaszországi Facebook regisztrációkat, hasonló perek tucatjai indulhatnak minden további tagállamban. És nem csak a Meta lehet célpont, hanem minden hasonló üzleti modellel operáló technológiai vállalat, amelyik ingyenes regisztráció révén nyer hozzáférést az ügyfelek adataihoz, beleértve a közösségi médiákat, zenei csatornákat, képszerkesztőket vagy akár a mesterséges intelligencia alkalmazásokat, amelyek a felhasználóik tevékenysége, keresési adatai révén csiszolják modelljeiket és szolgáltatásaikat. Mindez pedig a felhasználási feltételek változását hozhatja maga után minden érintett vállalat ügyfélkörében.

kép: natanaelginting

Facebook
Twitter
LinkedIn