Az Európai Bizottság a külföldi támogatásokról szóló jogszabály (Foreign Subsidies Regulation, FSR) szerinti vizsgálatát követően jóváhagyta, hogy az Emirates Telecommunications Group Company Pjsc (e&), a felek által előzetesen felajánlott kötelezettségvállalások mellett kizárólagos irányítást szerezzen a PPF Telecom Group B.V. (PPF) felett, a cseh üzletág kivételével. A Bizottság hozzájárulásának feltétele, hogy a két fél az előírt időtartam végéig teljes mértékben megfeleljen a felajánlott kötelezettségvállalásoknak.
Amint arról 2023 nyári bejegyzésünkben is hírt adtunk, együttműködési megállapodást kötött a kelet európai régió egyik legnagyobb befektetési csoportja, a cseh PPF Telecom Group, valamint az Egyesült Arab Emirátusok irányítása alatt álló Emirates Telecommunications Group Company (Etisalat, e&). Az 50 éve létrehozott e& közel-keleti és afrikai érdekeltségei után kezdett az európai távközlési szektorban terjeszkedni. Két éve vásárolta be magát a brit Vodafone Csoportba, és több részletben 14,6%-os hányadával az egyik legnagyobb részvényessé nőtte ki magát. A Bizottság által most jóváhagyott együttműködés részeként az e& összesen 2,15 milliárd eurót fizet a PPF Telecom Group bolgár, szerb és magyar piacon működő távközlési érdekeltségeinek 50%-os részéért plusz 1 db részvényért, majd a vételárhoz egyes eredménycélok elérése esetén még három éven keresztül legfeljebb 350 millió eurós bónuszt tehet hozzá.
A magyar Gazdasági Versenyhivatal nem talált semmi kivetnivalót az ügyletben, és tavaly év végén különösebb vizsgálódás nélkül engedélyezte annak végrehajtását, azonban az Európai Bizottság nem hagyta szó – azaz vizsgálat – nélkül az arab tőke és üzleti modell megjelenését az uniós távközlési piacon, és megvizsgálta, hogy összeegyeztethető-e az uniós joggal az állami támogatások tilalmára tekintettel.
A Bizottság úgy ítélte meg, hogy az e& mögött álló Egyesült Arab Emírségek gyakorlatilag korlátlan állami garanciát adott, amikor mentesítette a vállalatot a helyi csődtörvény alól, valamint tiltott állami támogatásnak minősülő kedvezményes hitelekkel és adósságátvállalásokkal segítheti az e& európai uniós érdekeltségeinek működését. A felsorolt eszközök alkalmasak arra, hogy többek között frekvencia aukciók, beruházások, illetve további vállalatfelvásárlások során torzítsák a versenyt az EU egységes piacán.
A felek a bizottsági kifogások miatt vállalták, hogy:
- az e& kötelezettséget vállal, hogy a társaság alapszabálya nem tér el az Egyesült Arab Emírségek csődtörvényétől, ezáltal lemond a korlátlan állami garanciáról;
- tilalmat alkalmaznak az e& és tulajdonosa által a PPF EU piaci tevékenységeinek finanszírozására, eltekintve egyes, a nem uniós tevékenységekre és a „sürgősségi finanszírozásra” vonatkozó kivételektől, amelyeket a Bizottság minden esetben felül fog vizsgálni, valamint annak előírása, hogy az említett társaságok közötti egyéb ügyletekre kizárólag piaci feltételek alkalmazásával kerülhet sor;
- az e&-t tájékoztatási követelmény terheli a Bizottság felé azokról a jövőbeli felvásárlásokról is, amelyek nem minősülnének bejelentendő összefonódásoknak.
A Bizottság elfogadta a kötelezettségvállalást, amelyet 10+5 évre alkalmaznak, és engedélyezte az e& tulajdonszerzését, amely a magyar Yettel tevékenységében is változásokat hozhat.
A magyarországi Yettel érintettsége a most megvásárolt többi PPF vállalathoz képest összetettebb a magyar állam kezében lévő részvényhányad miatt. A magyar állam 2019-től a Yettel 25%-t birtokolta az Antenna Hungárián (AH) keresztül, majd amikor az AH-ban időközben irányítást szerzett 4iG a magyar Vodafone 19,5 %-t részvénycserével megszerezte az állami Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt-től, a PPF csoport magyarországi leányvállalatainak 25%-os részesedését adta cserébe (Yettel Magyarország Zrt., Yettel Real Estate Hungary Zrt., CETIN Hungary Zrt.).
A részvénycsere és tulajdonszerzések eredményeként, a PPF és a magyar állam mellett harmadik, többségi tulajdonosnak vásárolta be magát az arab e&. A cég átveszi a magyar Yettel többségi részesedését a PPF-től, ami nagy valószínűséggel érinteni fogja a társaság vezetését, üzletpolitikáját és beruházásait is. Mindemellett a közel-keleti tulajdonos megjelenése remélhetően tovább erősíti a mobilpiaci versenyt, és végső soron a fogyasztók is jól járnak majd a változásokkal.