Az elmúlt évtizedekben számos hit, esetleg tévhit alakult ki az energiaitalok fogyasztásával kapcsolatban. A Magyar Energiaital Szövetség (MESz) hosszú ideje küzd az ilyen italok negatív megítélése ellen, esetenként vitatható reklámokkal. Tavaly ősszel a GVH kezdte vizsgálni promóciós kampányát, amely számos, reklámokkal szembeni kifogást hozott újra fókuszba.
#Menyhárt #Menyhártügyvédiiroda #Menyhártlawfirm #GVH #megtévesztőreklám #energiaital #MESz #versenyfelügyelet #fogyasztóvédelem
Másfél éve számos közösségimédia felületen, különösen az Instagramon és a fiatalok által előszeretettel használt TikTokon megosztó reklámok jelentek meg. Ezek az energiaitalok fogyasztását reklámozták, olyan állításokkal, amelyek az ilyen italokat egészségre, a testi és szellemi teljesítményre pozitívan állították be, illetve az esetleges negatív hatásokat bagatellizálták. Nem csak más koffeintartalmú italokkal vetették össze az energiaitalokat, de zöldségek – így az egészséges étrend – helyett is javasolták, ráadásul – akár súlyos – betegségek esetében is az ilyen italok pozitív hatásait hangsúlyozták. Bár ezek a reklámok már eltűntek, de a MESz honlapján mind a mai napig található olyan hivatkozás, amely a zöldségek vitamintartalmát kifogásolja, és negatív kontextusban akár alkalmas is lehet a fiatal, tapasztalatlan fogyasztók megtévesztésére.
A MESz kampányában mindemellett olyan jellegű állítás is szerepelt, amely évek óta a GVH tiltólistáján van. Nem megengedett például az olyan valótlan állítás sem, hogy egy termék alkalmas betegségek, illetve az emberi szervezet működési zavarai vagy rendellenességei gyógyítására. Ehhez képest az energiaitalokat népszerűsítő kampányban az is elhangzik, hogy „a koffein erőteljesen serkenti az agyat, ezért az energiaital fogyasztása nagymértékben csökkentheti az Alzheimer-kór kialakulásának kockázatát. Jótékony hatással van a bőrre, serkenti a hajnövekedést és amikor rossz passzban vagy, antidepresszáns hatása miatt segít jobb kedvre derülni„.
Nem véletlen, hogy számos kritika érte ezt a reklámkampányt, amely a GVH-nál is annyira kiütötte a biztosítékot, hogy vizsgálatra szánta rá magát.
A GVH október elején tette közzé, hogy versenyfelügyeleti eljárást indított a Magyar Energiaital Szövetséggel (MESZ) szemben, mert az vélhetően megtévesztette a fogyasztókat a közösségi médiafelületein, a weboldalán, illetve televíziós megjelenéseiben is, márpedig a GVH tevékenysége során kiemelt figyelmet fordít az olyan reklámokra, amelyek az egészségre gyakorolt hatásokat, a betegségek megelőzésére vonatkozó, megtévesztésre alkalmas üzeneteket tartalmaznak A GVH nagy hangsúlyt fektet a kiszolgáltatott fogyasztók, így különösen a gyermekek, fiatalok védelmére is, miközben a vizsgált reklámkampány elsősorban a fiatalabb korosztálynak szólt, így vélhetően sérülékeny fogyasztói csoportot is befolyásolhatott.
Ahhoz képest, hogy a Magyar Energiaital Szövetség egyik kimondott feladata, hogy hiteles és objektív tájékoztatást adjon az energiaitalokról és megcáfolja a negatív előítéleteket, a másfél éve indított, energiaitalok fogyasztását népszerűsítő, kifogásolható kampánya inkább további kétségeket ébresztett.
Természetesen a GVH versenyfelügyeleti eljárásnak megindítása nem jelenti azt, hogy a kampány jogsértő, mivel éppen ennek feltárása, a tényállás tisztázása a vizsgálat célja. A vizsgálatot alaphelyzetben három hónap alatt folytatja le a hivatal, amely 2025 elején letelt, ahogy a hosszabbításra rendelkezésre álló kétszer két hónap első fele is, így tavasszal már várható a versenyfelügyeleti eljárás eredményének közzététele.
A Magyar Energiaital Szövetség széleskörű reklámkampánya számos, reklámozási gyakorlattal kapcsolatos kérdést hozott elő. A megtévesztésre alkalmas állítások, a kiszolgáltatott fogyasztói csoportok megcélzása, a gyógyhatás sugalmazása vagy éppen a nem megalapozott összehasonlítások mind olyan kérdések, amelyekre egyértelmű útmutatóval szolgál a GVH (pl. itt) saját maga, illetve számos fogyasztóvédelmi vagy jogi témájú blog. Mégis, úgy látszik, nem lehet elégszer felhívni a figyelmet az ilyen gyakorlatok elkerülésére.