A háztartások költségvetésében jelentős szerepet kapnak az infokommunikációs szolgáltatások, ugyanakkor ezek szerepe átértékelődött az elmúlt évtizedekben. A családhoz tartozó vezetékes telefon háttérbe szorul, miközben egyre több családtagnak lett mobiltelefonja és internete. Eközben a fizetős tv szerepe is átalakul, a streaming szolgáltatások hatására. Mindezek a változások visszatükröződnek a háztartások kommunikációs kiadásaiban is, amelyet évről évre vizsgál az NMHH.
#Menyhártügyvédiiroda #Menyhartlawfirm #Menyhart #inflacio #tavkozles #TV #NMHH #kiadasok #infokommunikacio
A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NMHH) felmérése szerint a háztartások elektronikus hírközlési piacra vonatkozó költései tovább emelkedtek a tavalyi évben[1]. A családok kommunikációs kiadásainak emelkedése már két éve stabilan 10% felett van.
Az NMHH évről évre felméri[2] a háztartások kommunikációs fogyasztási szokásait és kiadásait, méghozzá elég nagy minta alapján. A 2024. évi válaszok alapján tavaly egy tipikus magyar háztartás telekommunikációs költése 23 401 Ft volt egy hónapra, beleértve a család mobil és vezetékes hang és internet szolgáltatásait és a fizetős TV-t is. Ez a 23 ezer Ft 11,8%-kal több, mint egy évvel korábban, 2023-ban volt. Mivel a kommunikációs szolgáltatók mindig az előző évi KSH inflációt alkalmazzák, ami 2023-ban 17,6% volt, az emelkedés nem tükrözi teljesen az inflációs hatásokat.
A háztartások költéseit részleteiben vizsgálva (forrás: NMHH grafikon) a mobiltelefon szolgáltatás teszi ki a legnagyobb hányadot, amit a helyhez kötött internet és a helyhez kötött TV követ. A fix telefon aránya legalulra csúszott az évek során, ahogy az igénybevétel is egyre csökken. Az egyes szolgáltatáselemek költség-emelkedését nézve viszont az látszik, hogy a mobiltelefon kiadások 10%-kal emelkedtek, miközben a fix TV és internet szolgáltatások költségei ennek a másfélszeresével, 15-17%-kal, azaz a drágulások között a mobilszolgáltatásoknál érvényesült legkevésbé az inflációs hatás.
A háztartások kiadásai persze nem egységesek vagyoni helyzetük szerint. A felmérés szerint jelentősen, 41%-ra nőtt azoknak a háztartásoknak az aránya, melyek havonta 25 ezer forintnál többet költenek kommunikációra, miközben az alsó három jövedelmi tized költései gyakorlatilag stagnáltak.
A családok teljes elektronikus hírközlési kiadásai az online tv-t és streaminget leszámítva bő 93 milliárd forintot tettek ki havonta. Ezen belül a mindenféle mobil szolgáltatásra fordított kiadások összege havi szinten mintegy 54 milliárd forintra emelkedett, szemben a vezetékes hang- és internet szolgáltatások 19,3 milliárdjával, amivel egy szinten áll a fizetős televíziózásra fordított havi 19,0 milliárd forint.
Az NMHH felmérése kitért a háztartások áremelésekkel kapcsolatos percepciójára is. Ennek eredménye visszatükrözte a kiadások emelkedését, ugyanis a mobil-szolgáltatásokkal kapcsolatban a válaszadók 43%-a érzékelt áremelkedést, míg a fix internet esetén ez az arány már 51% volt. A magas arányokon nincs mit csodálkozni, hiszen 2022 óta kiugróan magas a hazai infláció, a szolgáltatók ezt többé-kevésbé be is építik az áraikba, ráadásul éppen a vezetékes internet és TV esetén egyes esetekben drasztikus árkorrekciókra is volt példa az elmúlt években. Mindellett azt is el kell mondani, hogy a távközlés és internet mért áremelkedése több, mint 20 éve alatta marad a tényleges inflációnak – az árindex utólagos alkalmazását figyelembe véve -, és az összességében mért áremelés az aggregált infláció felét sem érte el.
Az infláció nem csak Magyarországon, de szerte Európában emelkedett 2021-2022-től kezdve, és a kommunikációs szolgáltatók szinte kivétel nélkül beépítették árazásukba. Európában egy szabályozás, a brit hatóságé (OFCOM), tiltotta meg az árindexre való hivatkozást, de az áremelést mindenhol engedik. A brit OFCOM szabályozása csak annyit ír elő, hogy a várható árakat összegszerűen meg kell adni előre, de azok lehetnek magasabbak is, mint amit az infláció indokolna. Az ír szabályozás az infláció+3,5% körüli emelést tesz lehetővé, míg a kontinentális hatóságok általában a hivatalos árindex utólagos alkalmazásánál húzzák meg azt a határt, amit elfogadhatónak ítélnek.
Menyhárt Ügyvédi Iroda
[1]https://www.hwsw.hu/hirek/68953/tavkozles-kiadas-mobil-vezetekes-net-internet-televizio-haztartas-koltes-nmhh-kutatas.html
[2]https://nmhh.hu/cikk/251638/Az_elektronikus_hirkozlesi_piac_fogyasztoinak_vizsgalata_2024__haztartasi_felmeres