Újabb szabályozás akarja normális mederbe terelni az internetes értékelések kusza helyzetét

Az Egyesült Államokban évek óta próbálnak fellépni a pénzért vásárolható, befolyásolt értékelések ellen, mivel megtéveszti a fogyasztókat, és megbízhatatlanná teszi az online platformokon megjelenő termékleírásokat.

Mindannyian találkozhattunk már internetes vásárlás során olyan értékelésről, amely indokolatlanul pozitívan mutatta be a kínált terméket vagy szolgáltatást. Néhány éve nagy visszhangot váltott ki több vizsgálat is a szállásközvetítő platformok és hotelek értékeléseivel kapcsolatban, ahol a hamis pozitív visszajelzések mellett a hamis negatív vélemények is gondot okoztak, akár a megtévesztett fogyasztóknak, akár a versenynek. De mi magunk is beleütközhetünk olyan esetekben, amikor a magyar nyelvű cikkek kedvelői között nagy arányban találunk pl. délkelet-ázsiai profilokat.

A tengerentúlon az internetes értékeléseknek sokkal jelentősebb forgalmú saját piaca alakult ki, mivel a cégek, ha nem is jogszerűen, de nyíltan vásárolhatnak pozitív értékeléseket, és magánszemélyek is szerezhetnek hamis követőket vagy lájkolókat a közösségimédiában. Ráadásul a technológia fejlődésével gyorsan és nagy számban lehet pozitív vagy negatív véleményt létrehozni, ami teljesen használhatatlanná teszi ezt a visszacsatolási lehetőséget.

Két évvel ezelőtt az európai versenyhatóságok összehangolt vizsgálata szerint az európai kereskedők online értékelési rendszereinek nagy része nem tükrözi a fogyasztói véleményeket. A Gazdasági Versenyhivatal 2022 elején tette közzé a saját tapasztalatait az online kereskedelemben közzétett fogyasztói véleményekről szóló összeurópai vizsgálatnak. Az uniós tagállamok, Izland és Norvégia összehangolt vizsgálatának eredménye alapján az ellenőrzött weboldalak legalább 55%-a valósíthatott meg tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot, míg további 18%-kal kapcsolatban erős fenntartások merültek fel.

Az Atlanti-óceán túloldalán a hamis értékeléseknek annak ellenére alakulhatott ki nagy bevételt termelő piaca, hogy alkalmazásuk jogellenes. Az illetékes minisztérium eljárása túl lassú és nehézkes, ami kiüresíti a jogorvoslatot, a nyíltan vásárolható értékelések használata pedig rombolja az online értékesítésbe vetett bizalmat, és ezzel hosszú távon okoz kárt az online értékesítésnek. Éppen ezért számos e-kereskedelmi cég, köztük az Amazon, maga is aktívan igyekszik visszaszorítani ezt a gyakorlatot. Csak 2022-ben az Amazon több mint 200 millió feltételezett hamis véleményt blokkolt, a Google pedig 115 millió szabálytalan véleményt távolított el a Maps alkalmazásáról.

A Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) most bejelentett szabályozási előterjesztését mind az öt biztos megszavazta, és amint nyilvántartásba kerül az amerikai kormány hivatalos szabály- és közleményjegyzékében, hatályba léphet. A szabályozás tiltja a hamis értékelések kereskedelmét, és az eddigieknél hatékonyabb és – remélhetően – eredményesebb szankcionálási lehetőséget tesz lehetővé a jogellenes trükkökkel szemben a maximum 50 ezer dolláros büntetéssel, amelyet minden egyes hamis értékelés esetén ki lehet majd vetni.

A szankciók többek közt kiterjednek majd:

  • a hamis fogyasztói véleményekre, beleértve a visszajelzéseket, a hírességek ajánlásait, az automatikusan generált véleményeket, vagy bármely más ne valós élményen alapuló ajánlást, és ezek kereskedelmére;
  • az értékelések vásárlására, vagy más ösztönző felajánlására;
  • a bennfentes véleményekre és ajánlásokra;
  • az értékelések függetlenségének bemutatására;
  • a negatív véleményekkel szembeni fenyegetésekre;
  • valamint a közösségi médiában értékesített hamis indikátorokra.

Következő posztunkban az európai helyzetet ismertetjük.

Facebook
Twitter
LinkedIn